Vad tycker egentligen stockholmarna om sina rörmokare? Det varierar naturligtvis, och texten nedan baseras endast på ett ganska litet urval, men i allmänhet tycks kunderna vara nöjda. Och konstigt vore väl annars – de som sysslar med VVS lever i hög grad på rykte, och firmor med missnöjda kunder lär inte bli alltför långvariga.
Men vad exakt är det man uppskattar? Och vad är det som kanske kan förbättras? Notera att underlaget vi använder oss av kan vara för litet för att dra några egentliga slutsatser – men möjligtvis kan det ge en fingervisning.
Den första firman vi tittar på har 155 verifierade omdömen på den plattform vi tittar på. Sammantaget har de betyget 4,5 av 5, vilket får anses mycket bra. Kunderna är helt enkelt nöjda. När man tittar på kommentarerna ser vi att det är mycket få som gett ett betyg på 3 eller lägre. De allra flesta ger fem eller fyra stjärnor och rosar bland annat den trevliga personalen och det snabba arbetet.
En signatur har dock gett betyget 3 av 5. Motiveringen är att det blev dyrt. Hon säger visserligen att hon inte kan klaga på arbetet eller bemötandet, men tyckte alltså helt enkelt att det kostade lite för mycket.
Den andra firman i Stockholm vi tittar på har ett ungefär hälften så stort underlag – 79 recensioner – och lite bättre betyg än den första firman (4,8 att jämföra med 4,5 som den första firman har). De flesta har gett fullt betyg, det vill säga 5 av 5, medan många också har gett fyror. Att hitta recensioner med lägre betyg än så är svårt.
Vi ser att en kommentar har gett 3 av 5. Motiveringen är att det blev 500 kronor mer än överenskommet på fakturan. Företaget har svarat, ett ganska långt svar, där de förklarar situationen. I övrigt är det alltså bara positiva kommentarer, och de flesta rosar bemötande, att det var bra och att arbetet gick snabbt och utfördes korrekt.
Den tredje VVS-firman i Stockholm vi tittar på har ungefär lika många recensioner som den andra. Det är också den som har allra högst betyg (4,9 av 5). Med det höga betyget i åtanke är det inte konstigt att i princip alla har gett 5 av 5. Efter en del bläddrande i kommentarerna kan vi dock notera att det är en användare som har 1 av 5, och det är just den enda som har gett lägre än 4.
Signaturen motiverar betyget med att firman inte svarar på mail. VVS-firman i Stockholm har sett kommentaren och svarar med att de får många förfrågningar, och att en del tyvärr faller mellan stolarna ibland.